tiistai 20. helmikuuta 2018

Työssäoppi - Lapin safarit

Vko 1

Ensimmäisinä päivinä käytiin läpi frontdesk töihin ja safareihin liityviä hommia. Maanantaina olin myös ajelemassa fatbikella ja tutustuin reitteihin, joita pyörällä saa ajaa. Keskiviikkona menin mukaan moottorikelkkasafarille. Safarilla ajoimme Lainion lumikylään ja takaisin. Perjantaina olin frontdeskissa ja kävin husky safarilla. Lauantaina olin Y1-hiihtokeskuksessa myymässä rinne- ja hissilippuja, jotta opin käyttämään lippukassaa.
Ekan viikon aikana tuli paljon uusia asioita ja opeteltavaa on, mutta ensivaikutelma on todella hyvä, työ on ollut ihan mukavaa ja mielenkiintoista.
Opin moottorikelkkailemaan, antamaan opastetun kierroksen lumikylässä, myymään hissilippuja ja vuokraamaan välineitä.

Vko 2

Toisella viikolla olin lumikenkäilemässä ja porosafarilla. Olin myös frontdeskissa niin Äkäslompolon puolella, kun Ylläjärven puolella. 

Tehtävä 1 Perehtyminen työssäoppipaikkaan

1. Yritys järjestää safareita, majoituksia ja vuokraa erilaisia välineitä ja palveluita.
2. Perustamisvuosi on 1982 ja toimialana on matkailu-, safari- ja ohjelmapalveluiden sekä majoitus- ja ravintolatoiminnan harjoittaminen ja tapahtumien järjestäminen.
4. Työntekijän tulisi hallita kyseiseen työntekoon tarvittavat taidot.
5. a) Noudatetaan kestävän kehityksen periaatteita, toimitaan ympäristöystävällisesti ja ylipäänsä toiminnan laatu on erinomaista, jossa otetaan huomioon asiakkaiden ja Lapin luonnon tarpeet.
b) Sähköpostilla, viesteillä, kasvotusten työpaikalla, yms. lapuilla.
c) Työntekijät perehdyttää joku työpaikalla
d) Työterveyshuolto, vakuutus

Vko 3

Kolmannella viikolla olin lumikenkäsafarilla, frontdeskissä niin Ylläsjärven kuin Äkäslompolon puolella, moottorikelkkalla pilkkimään safarilla ja aurora watching at Snow Villagessa. Pilkkisafarilla ajamme moottorikelkoilla järvelle, jossa asiakkaille näytetään kuinka tehdään kairalla jäähän reikä ja miten pilkitään. Pilkkimisen jälkeen mennään kotaan, jossa tehdään tulet ja syödään lohileipää ja keitetään mahdollisesti kahvia tai juodaan kuumaa mehua. Jos satutaan saamaan kalaa se valmistetaan kodassa nuotiossa. Aurora watching at Snow Village on iltasafari, jossa mennään bussilla Lainion lumikylään, jossa on opastettu kierros ja katsotaan revontuliin liittyvä lyhytelokuva. Kierroksen jälkeen mennään kotaan, jossa juodaan kuumaa mehua. Mehun juonnin jälkeen mennään ulos katselemaan jos näkyisi revontulia. Lumikylässä tein osan kierroksesta ja vastailin asiakkaiden kysymyksiin. Frontdeskissä olen tehnyt välinevuokraa, inventaariota, hinnoittelua ja auttanut asiakkaiden pukemisessa. Välinevuokrassa vuokrasin asiakkaille suksia, lumikenkiä, altaisuksia ja fatbikeja.
Olen oppinut lumikenkäily- ja moottorikelkkareittejä, safarivarausten tekemistä ja antamaan ohjeet pilkkimiseen. Olen myös oppinut käyttämään englantia asiakaspalvelussa, valmistelemaan safareita ja selvittämään asiakkaiden tarpeita esim. varusteita koskien vaikka he eivät puhuisi täydellistä englantia.

Vko 4

Neljännellä viikolla olin vaatteiden huollossa kahtena päivänä, eli olin kuskaamassa asiakkaille tarjottavia varusteita (haalareita, kenkiä, hanskoja, sukkia, yms.) paikasta toiseen. Tarkistettiin myös, että Äkäslompolon ja Ylläsjärven toimistoissa on tarpeeksi varusteita ja varastoja täytettiin tarvittaessa ja laitoimme asiakkaiden palauttamat varusteet paikoilleen, sekä järjestelimme ja paritimme parittomia varusteita. Olin myös lumikenkäsafarilla, moottorikelkkailemassa porotilalle ja pilkkisafarilla. Pilkkisafarilla oli pieni ryhmä ja sain antaa asiakkaille ohjeet kairaamiseen ja pilkkimiseen. Lumikenkäsafareilla olin yleensä ryhmän viimeisenä tai kuljeskelin asiakkaiden rinnalla juttelemassa heille ja vastailin heidän kysymyksiinsä Suomen luonnosta. 
Olen oppinut keskustelemaan asiakkaiden kanssa luonnollisesti. Vaatehuollossa näin myös työn toisen puolen jossa ei ole suoranaista asiakaspalvelua ja josta ei koulussa välttämättä suuremmin puhuta eli kaiken mitä varusteiden huolto vaatii ja mitä kaikkea pitää tehdä, että asiakkaat saavat ehjät ja hyvät varusteet, sekä hyvän kokemuksen safareista.

Vko 5

Viidennellä viikolla olin iltasafarilla, olympialaisissa, miniolympialaisissa ja pilkkimässä. Iltasafarilla menimme moottorikelkoilla kodalle, jossa joimme kahvia/teetä ja paistoimme makkaraa. Olympialaiset ja miniolympialaiset järjestetään ranskalaisryhmille ja niissä on erilaisia leikkimielisiä kisoja esim. potkukelkka- ja lumikenkäviesti, tandemhiihtoa, lassoamista, kodan rakennusta, yms. Olympialaisissa oli hieman enemmän tehtäviä ja ne järjestettiin Levillä. Miniolympialaiset ovat pienemmät ja lyhyemmät ja pidetään Ylläsjärvellä. Olympialaisissa ja miniolympialaisissa minulla oli myös oma ryhmä, jonka kanssa kiersin pisteitä. Molemmat sujuivat hyvin, vaikka kummassakaan ryhmäni ei voittanut ja Ylläsjärvellä varsinkin oli todella tuulinen ilma, joka vähän haittasi lassoamista ja tarkkuusheittoa.
Olympialaisissa, joissa oli suuri ryhmä ranskalaisia opin miten tärkeää on, että suuren ryhmän kanssa toimiessa on opas jota ryhmä kuuntelee ja joka tietää mitä tekee. Tärkeää on myös, että on suunnitelma ja aikataulu jonka mukaan toimitaan.

Vko 6

Kuudennella viikolla olin vaihteeksi frontdeskissä pari päivää. Frontissa tein välinevuokraa ja viikko-ohjelmaflyereita. Olin myös miniolympialaisissa, pilkkimässä ja altaihiihtosafarilla. Altaisukset ovat lumikenkien ja suksien yhdistelmä, joilla voidaan hiihtää umpihangessa. Hiihdimme asiakkaiden kyvyille sopivaa reittiä Navettagalleria- latukahvilaan, jossa joimme kahvit/teet ja söimme leivonnaiset. Navettagallerialta emme hiihtäneet takaisin vaan saimme autokuljetuksen.

Vko 7

Seitsemännellä viikolla olin vaatehuollossa, pilkkisafarilla, frontdeskissä ja tein näytön huskysafarilla. Pilkkisafarilla emme saaneet kalaa, mutta safari oli mukava ja leppoinen, koska asiakkaita oli vain kaksi ja oli hyvä sää. Vaatehuollossa ja frontdeskissä tein inventaariota. Näyttö huskysafarilla sujui hyvin ja ongelmitta.

Vko 8

Kahdeksannella viikolla olin pari päivää frontdeskissä. Kausi alkaa lähenemään loppuaan joten asiakkaat ovat vähentyneet ja monet työntekijätkin ovat lähteneet jo kotiin. Olen työssäopin aikana oppinut paljon uutta oppaan ja frontdesktyöntekijän työstä, safareista ja kaikesta mitä niiden toteuttaminen vaatii. Olen saanut käyttää englannin kieltä todella paljon ja kielitaitoni on sen myötä kehittynyt. Viihdyin työpaikalla erittäin hyvin ja sain tehdä todella monipuolista työtä.

1 kommentti:

  1. Sinulla onkin ihanan monipuolinen työssäoppimispaikka! Heti kun on mahdollisuus lähteä kauemmaksi, niin oppiikin huomattavasti monipuolisemmin kaikkea mahdollista työtehtävää, mitä meillä etelässä ei ole mahdollista.
    Hienoa :)
    Oletko puhunut paljon kielillä?
    Pukeutumaan ainakin kaiken muun lisäksi olet oppinut, onko pakkasta ollut -30?

    VastaaPoista