maanantai 3. joulukuuta 2018

Tjk - Break Sokos Hotel Levi

Vk1

Ensimmäisellä viikolla olen ollut kerroshoidossa, jossa olen vähän jo alkanut oppia kuinka rakennuksissa liikutaan ja millaisia huoneita on. 
Kerroshoidossa on ollut paljon opeteltavaa, mutta toistoilla ja harjoituksella sen kyllä oppii.
En ole vielä opetellut vessojen siivousta vaan tehnyt huoneen puolen eli pyyhkinyt pölyt tarkistanut minibaarin, vaihtanut roskikset ja täyttänyt puuttuvat astiat ja muut tavarat. Olen myös pedannyt sänkyjä ja pyyhkinyt lattioita.
Työtunteja = 31.5h

Vk2

Toisella viikolla olin edelleen kerroshoidossa, jossa homma alkaa jo sujua ihan mukavasti. Nyt olen opetellut vessojenkin siivoamisen. Tällä viikolla oli kiirettä ja huoneita piti saada nopeasti siivottua ja oli ihan kiva huomata, että siivoaminen sujui itseltäkin jo suhteellisen vauhdikkaasti ja siihen alkoi löytyä oma tapa ja rutiini.
Työtunteja = 33.5h

Vk3

Kolmas viikko oli aika samanlainen kuin edellisetkin, olin siis edelleen kerroshoidossa. Mitään sen erityisempää ei viikkoon kuulunut.
Työtunteja = 33.5h

Vk4

Olin neljännenkin viikon kerroshoidossa, jossa riitti kiirettä. Työ menee jo sen verran rutiinilla, että kiireessä paineen alla homma hoituu sujuvasti ja tehokkaasti.
Työtunteja = 33.5h

Vk5

Olin edelleen kerroshoidossa, mutta sitä on enään noin kaksi viikkoa jäljellä, sitten vaihdan suorittamaan baarityöskentelyä. Olen viihtynyt kerroshoidossa hyvin ja työkaverit, sekä työ ylipäänsä on ollut mukavaa. Olen myös oppinut todella paljon ja mielestäni hotellihuoneiden siivous onnistuu minulta jo sujuvasti.
Työtunteja = 35.5h

Vk6

Tämäkin viikko kului kiireisessä kerroshoidossa. Pian kuitenkin siirtyminen muihin tehtäviin.
Työtunteja = 35h

Vk7

Olin kolme päivää tällä viikolla töissä, nekin kerroshoidossa. Päätin tehdä näytön kerroshoidosta myöhemmin (teknisistä ongelmista johtuen), mutta silloin menen päiväksi takaisin kerroksille todennäköisesti kuitenkin tässä parin viikon sisällä. Jakso siivouksessa sujui mukavasti ja oli kiva oikeasti oppia sekin homma, eikä olla vain paria päivää.
Nyt siirryn Coffee House & Bariin suorittamaan baarityöskentelyä, jonka jälkeen menen respaan.
Työtunteja = 18h

Vk8

Ensimmäinen viikko Coffee House & Barissa meni ihan mukavasti. Uutta opittavaa paljon, mutta kyllä se siitä pikkuhiljaa alkaa sujua. Kassalla oleminen ja ylipäänsä asiakaspalvelu on ollut hieman hakusessa pitkän kerroshoitojakson jälkeen, mutta harjoituksella sekin varmasti alkaa onnistua.
Työtunteja = 37.5h

Vk9

Toinen viikko koffarissa oli ihan mukava. Kassasta alkaa oikeat napit jo pikkuhiljaa löytymään ja muutenkin asiakaspalveluun on tullut enemmän itsevarmuutta. Osaan jo aika hyvin kysyä tarvittavat lisäkysymykset, kun asiakas tilaustaan tekee. Oppimista riittää vielä, mutta kiireisemmät tunnit pakottavat tekemään ja oppimaan. Olen ollut siis kassalla aika paljon ja hoitanut pöytien blokkausta ja tiskejä, sekä tehnyt juomia ja leipiä. Olen myös täyttänyt laatikoita ja noutanut varastosta tavaroita, yms. vastaavia perusjuttuja.
Työtunteja = 36.5h

Vk10

Tämä viikko meni aika kivasti, olin aika paljon kassalla, mutta parina päivänä hoitelin enemmän vain tiskejä ja ruokien tekoa yms. vastaavia hommia, koska kassalla olo ei niin paljoa huvittanut. Pikkuhiljaa alan oppia kaikki oikeat lisäkysymykset ja olen saanut jonkinlaista lisämyyntiä aikaiseksi ja jonkun verran on tullut kahvien ja ruokien lisäksi ihan se harjoittelun pointti eli alkoholien kaataminen ja drinkkien tekeminen tutummaksi. Sillä puolella on vielä ihan reilusti oppimista, koska en osaa erikoismpiin kysymyksiin vastata, mutta esim. minttukaakaot ja irish coffeet sujuvat hyvin ja kaljoista, siidereistä ja lonkeroista osaan tarjota erilaisia vaihtoehtoja.
Työtunteja = 37.5h

Vk11

Viikko meni ihan mukavasti, tekemistä riitti ja homma sujuu ihan hyvin. Olen viihtynyt ihan kivasti, vaikka vähän alkaa samat jutut kyllästyttää ja päivät ovat hieman pitkiä. Samoja työtehtäviä olen siis hoidellut kuin aikasempinakin viikkoina.
Työtunteja = 37.5h

Vk12

Ihan mukava ja hieman erilainen viikko oli. Meillä oli esimiespäivät tiistaina ja keskiviikkona hotellilla, joten olin silloin iltavuorossa. Alkuillasta oli paljon lonkeroide, viinien ja kaljojen tarjoamista, coffari suljettiin kello 18, jonka jälkeen katoimme pöydät esimiesten illallista varten. Illallisella blokkasimme pöytiä, tiskasimme ja kaadoimme viiniä. Keskiviikkona ohjelma oli muuten sama, mutta illallinen oli astetta hienompi, joten olin ravintola Kiisan puolella sen verran, että tarjoilimme alkukeittolautaset pöytiin, joihin kokit sitten kaatoivat keiton. 
Muuten viikko oli ihan perus hommaa, lauantai tosin oli todella kiireinen päivä.
Työtunteja = 35.5h

Vk13

Nyt kun hiihtolomat alkoivat on ollut kiireinen viikko. Onneksi kaikki sujuu kivasti niin minustakin on jotain apua. Olen ollut kassalla, tekemässä juomia, blokkaamassa ja tiskaamaassa ja täyttänyt vitriinejä ja tehnyt leipiä yms. Hommaa on kyllä riittänyt.
Työtunteja = 39h

Vk14

Kiirettä ja hommaa riittänyt edelleen, mutta ei mitään sen ihmeellisempää kuin aiempina viikkoina. Vastuuta on ehkä vähän enemmän, kun osaan aika hyvin hommat jo hoitaa.
Työtunteja = 30.5h

Vk15

Olin saikulla 4 päivää, kävin lääkärissäkin. Tämän takia olin vain yhden päivän töissä ja silloinkin olin vain blokkaamassa pöytiä ja tiskaamassa, koska ärhäkän nielurisatulehduksen jäljiltä äänen lähtö oli aika heikkoa. Tarkoitus oli tehdä näyttö tällä viikolla, mutta siirsimme sitä seuraavalle viikolle ja muokkasimme hieman, ettei minun tarvinnut mennä tekemään kokonaista työvuoroa enään.
Työtunteja = 7.5h

Vk16

Tällä viikolla vaihdoin respaan ja tein coffarissa näytön. Respassa olen käynyt Opera- varausjärjestelmää läpi ja muutenkin kaikennäköisiä respassa oloon liittyviä juttuja. Muutamia check outeja ja check inejä, sekä parkkilappuja ja korttien koodauksia olen tehnyt. En toki yksin vielä osaa näitä tehdä vaan joku on aina vähän neuvomassa. Selailin myös turvallisuussuunnitelmat, huoneluokat, aamuvuoron ja iltavuoron työtehtäviä yms. respaohjeita läpi. Paljon on opeteltavaa taas, mutta eiköhän tämäkin osa harjoittelusta ala jossain vaiheessa sujua.
Näytön tein niin, että arvijoijani olivat "asiakkaita" ja palvelin heitä. Arviointia en ole vielä saanut, mutta eiköhän sekin tässä lähipäivinä hoideta.
Olin myös yhtenä aamuna aamiaisella blokkaamassa pöytiä jonkun aikaa, koska suurien ryhmien takia siellä oli pieni kaaos. Kävin myös samaisena päivänä ennen kotiin lähtöä purkamassa huoneita kerroksilla, koska lähteviä huoneita oli niin paljon.
Työtunteja = 37h

Vk17

Olen nyt tämän pari viikkoa ollut respassa ja opettelemista on taas riittänyt. Aikalailla kaikki perusasiat on käyty läpi. Olen tehnyt ulos ja sisäänkirjaamista, parkkilippuja, sekä avain- ja majoituskortteja jonkin verran ja osa näistä alkaa jo jotenkin onnistua ihan itsenäisesti. Olen myös vienyt huonevientejä, eli skumppapulloja, hedelmälautasia, suklaita, yms. joko "breikkaus" yllätyksenä tai asiakas on itse näitä tilannut.
Työtunteja = 42h

Vk18

Tämän viikon olin respassa. Pikkuhiljaa alkaa jo sujumaan check out itsenäisesti. Yksinkertaisen check ininkin osaan tehdä ilman avustusta. Olen tehnyt myös tilityksiä, tarkastanut minibaarikuitteja, kirjannut majoituskortteja, tehnyt huonevientejä ja tilaillut takseja. Olen myös koodannut avainkortteja ja parkkilippuja. Olen yrittänyt keskittyä asiakkaille jutteluun yms. tervetuloa  ja mukavaa majoitusta toivotuksiin enemmän.
Ylipäänsä respatyö ei kyllä minun juttuni ole, koska koneella olo ja muutenkin tiskin takana seisoskelu ei ole oikein minulle sopivaa hommaa. Muuten olen viihtynyt ihan ok hyvin.
Työtunteja = 37h

Vk19

Toiseksi viimeinen viikko meni ihan mukavasti respassa. Alan jo osata perusasiat jotenkin, joka on ihan kiva, koska pystyn palvelemaan asiakkaita itsekseni. 
Viikko oli aika samanlainen kuin edellinenkin, tein sisään- ja uloskirjauksia, laskutuksia, tarkistin minibaaria, tein avain- ja parkkilippuja, vein huonevientejä, tilailin takseja ja muuten vain vastailin asiakkaiden kysymyksiin.

7 kommenttia:

  1. Toistoja, toistoja.. melkein kaikki työ muuttuu rutiiniksi kun tarpeeksi treenaa. Sen päälle tulee sitten ne extrat tai muut yllättävät sattumat :)

    VastaaPoista
  2. Tuntuuko tämä baarityöskentely enemmän sinun jutultasi?

    VastaaPoista
  3. Kerro kun olet tehnyt näyttösuunnitelmasi ja milloin on suunniteltu näyttöpäiväsi. Laita viestiä, voidaan puhelimitse sitten lähteä ottamaan ensimmäisiä näyttöjen arviointeja.

    VastaaPoista
  4. Milloin sovin ensimmäisen puhelinarviointiajan???

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ilmoittelen sitten kun tiedän, ei ole vielä ollut aikaa selvittää sopivaa aikaa

      Poista