sunnuntai 21. toukokuuta 2017

1. Blogitehtävä: Perehtyminen työssäoppipaikkaan

Taustatietoja yrityksestä:

- Omistaja: Lauri Kautto ja Sirje Martin
- Päätoimiala: Kukkien vähittäismyynti
- Perustamisvuosi: Kasvitarha 2007, jolloin viljeltiin avomaalla ja aloitettiin kasvihuoneen rakennus. Kasvihuoneen viljely aloitettiin 2008.

Liikeidea ja toiminta-ajatus:
Kesäkukkien viljely ja myynti paikan päällä kasvitarhalla ja torilla, sekä vähän tukkumyyntiä. Lassen tori toimintaan tavaran tuottaminen, hankinta ja myynti
Yrityksen henkilökunta:

Mitä taitoja työntekijän tulisi hallita?
- Hyvä asiakaspalvelija, tietämystä tuotteista, hyvä terveys, kaunisluonteinen, ahkera, itsenäisyys työskentelyssä, oma-aloitteinen, nopea oppimaan ja täytyy olla tekemisen halua.

Miten yritys on määritellyt toiminnan laadun ja miten sitä seurataan?
- Asiakkaiden on mahdollista antaa palautetta, Facebook-sivut, tavaran palautus ja arviointi, asiakkaiden kanssa puhuminen. Tavaran ja palvelun pitää olla hyvä. Pyritään siihen, että joka vuosi tehdään parasta. Viljellään meille sopivimmat tuotteet ja paras hoito tuotteille. Asiakaspalvelu on suuressa roolissa, joten sen on oltava hyvää. Suurin osa asiakaskunnasta on tullut "puskaradion" kautta.

Miten henkilökunnalle tiedoitetaan yrityksen asioista?
- Usein aamupalaverissa kahvipöydässä. Henkilökunnalle pidetään tarvittaessa pieniä palavereja. Monesti aamulla työn alkaessa tärkeimmät asiat käydään läpi. Kiireelliset asiat voidaan ilmoittaa puhelimitse.

Miten uusien työntekijöiden perehdyttäminen toteutetaan?
- Yrityksen toimintatapa ja muut tärkeät asiat käydään läpi, kasvihuoneen kasvit käydään läpi ja uusi työntekijä lukee kukkakansion, jossa on tarhan kukista ja niiden hoidosta asiaa, kahvimökissä on myös omat paperit, joissa on kahvimökin töistä, omavalvontasuunnitelmasta yms. kerrottu, joten ne luetaan. Kasvihuoneella on nimilappuja kasveille ja hintalappuja, joten niitä tutkitaan ja koitetaan opetella.

Miten yrityksessä huolehditaan henkilöstön työhyvinvoinnista?
- Lakisääteinen työterveyshuolto, työntekijöillä on omat tauot ja omaa palautetta on mahdollista antaa. Nuorten kohdalla otetaan huomioon työvuorolistoissa toivomukset (ylioppilas-, rippijuhlat, omattoivomukset)

Millainen on yrityksen imago ja miten sitä tuodaan esille? (julkinen kuva, vaikutelma)
- Pyritään siihen, että jäisi paras mahdollinen kuva, eli että tuotteiden laatu ja palvelu ovat hyviä. Kasvihuone pyritään pitämään ulkoa ja sisältä järjestyksessä. Pihaa tehdään koko ajan, jotta asiakkailla olisi mukava olla (parkkipaikka, päällystys, perennapenkit, vesialueet jne.)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti