tiistai 20. syyskuuta 2016

Room Escape

Asiakaspalvelutilanteeseen valmistautuminen:

Pukeuduin kokonaan mustiin vaatteisiin, koska sovimme ryhmässä, että pukeudumme niin. Teimme heijastinteipistä kirjaimia, joita piilotimme ympäri huonetta. Peitimme huoneen ikkunat jätesäkeillä ja kankaalla, jotta saisimme huoneen pimeäksi. Siirtelimme myös pöytiä ja tuoleja erilaiseen järjestykseen.
Olin oma-aloitteinen, mutta kysyin myös muiden mielipiteitä, että saimme huoneen vastaamaan mahdollisimman paljon suunnitelmiamme. Tiesin, että kaikki asiakkaat olivat tyttöjä ja että he olivat hiusalalta. Olimme pyytäneet alan ykkösluokkalaisia, mutta myös muutamia vanhempia opiskelijoita tuli.

Asiakkaiden vastaanottaminen:

Olin luokassa, kun Emma ja Ronja ottivat asiakkaat vastaan ja selittivät heille mitä heidän pitää tehdä huoneessa. En keskustellut asiakkaiden kanssa paljoa. Panostin huoneen sisustamiseen ja suunnitteluun, jotta asiakkaat viihtyisivät. Kannustin asiakkaita tehtävän aikana.

Asiakaspalvelijana toimiminen:

Kun asiakkaat olivat paikalla soitin puhelimestani musiikkia, josta löytyi yksi vihje. Sovimme ryhmän kanssa, että neuvomme mahdollisimman vähän asiakkaita tehtävän aikana sääntöjen selittämisen jälkeen. Olin asiakkaille ystävällinen ja he osallistuivat tehtävään hyvin ja pääsivät nopeasti huoneesta ulos. Oma suullinen ja sanaton viestintä sujui mielestäni hyvin. Meidän ei kauheasti tarvinnut auttaa tai keskustella asiakkaiden kanssa, koska he lähtivät huoneesta ulos päästyään ja heidän ollesaan sisällä huoneessa emme puhuneet heidän paljoa, koska emme saaneet auttaa heitä.

Asiakaspalvelutilanteen päättäminen:

Tehtävän jälkeen pyysimme asiakkailta palautetta ja kiitimme, siitä että he tulivat. Asiakkaat
antoivat hyvää palautetta. Kiitimme asiakkaita ja he kiittivät meitä ja lähtivät. Kun asiakkaat lähtivät aloimme siivota huonetta.

Asiakaspalvelutilanteessa käytettävien resurssien ja tietotekniikan hallinta:

Käytimme heijastinteippiä kirjainten tekoon, jätesäkkejä ja mustia kankaita ikkunoiden peittämiseen ja teippiä ja jätesäkkien ja kankaiden kiinnittämiseen. Emme käyttäneet tietokoneita tai vastaavia room escapen suunnitteluun tai toteuttamiseen, koska emme kokeneet sen olevan tarpeellista.

Matkailupalvelujen informaatio- ja muun materiaalin käyttö:

Käytimme WhatsAppia keskusteluun yhdessä ryhmän kanssa ja asiakkaille ilmoitimme tapahtumasta viemällä heille kutsun, joka oli paperilla.

Turvallisuudesta huolehtiminen:

Huolehdin omasta ja työkavereiden turvallisuudesta niin, että kukaan ei kiipeillyt vaarallisesti tai tehnyt muutakaan vaarallista. Asiakkaiden turvallisuudesta huolehdimme varoittamalla, että huone on pimeä ja kertomalla, että jos pimeys tai jokin muu pelottaa tai ahdistaa huoneesta saa poistua. Emme myöskään tehneet vaarallisia rakennelmia tai esteitä pimeään huoneeseen.

Muuta:

Yllättäviä tilanteita tuli muutamia. Tehtävän alkaessa yksi asiakkaista sytytti valot, joten sammutimme ne kielsimme sytyttämästä niitä uudelleen. Asiakkaat suoriutuivat tehtävästä paljon odotettua nopeammin, joten sekin oli yllättävää. Koko room escapen valmistelu oli yllättävää tilannetta, koska emme olleet päässeet luokkaan kuin vain käymään nopeasti. Toimin tilanteissa mahdollisimman rauhallisesti ja selvittää tilanteen helposti ja yksinkertaisesti, valmistelun stressaamisesta huolimatta koitin pysyä rauhallisena.
Ryhmän työnjako ei oikein sujunut, koska lähes kaiken työn teimme minä, Emma ja Ronja. Milla osallistui alussa suunnitteluun, mutta siihen se jäikin poissaolojen vuoksi.
Ohjelmapalvelussamme oli mielestäni todella hyvä idea ja suunnitelma. Teimme myös Ronjan ja Emman kanssa todella hyvää yhteistyötä. Saimme myös paljon apua muilta ryhmiltä erityisesti Tytiltä ja Samilta.
Parannettavaa olisi ollut toteutuksessa, mutta sen epäonnistumiseen syynä oli lähinnä vähäinen aika ja ryhmänjäsenten poissaolo.
Mielestäni pystyimme tuottamaan mukavan, positiivisen ja erilaisen elämyksen asiakkaille. Asiakkaat pääsivät käyttämään näkö ja kuuloa suurilta osin.
Opin, että tapahtuman järjestäminen on haastavaa, vaatii sunnittelua ja on stressaavaa. Kaikesta huolimatta tapahtuman järjestäminen on hauskaa ja luovuutta vaativaa. Omaan työhönsä voi myös pettyä ja järjestämisestä voi jäädä negatiivinen kokemus, jos kaikki ei mene suunnitelmien mukaan.
Minulle jäi vähän pettynyt ja huono fiilis, koska ohjelmapalvelumme ei oikein onnistunut. Asiakkaat osallistuivat onneksi melko hyvin mistä tuli hyvä mieli. Näimme kuitenkin todella paljon vaivaa järjestääksemme tapahtuman, mutta työmme meni vähän hukkaan, kun asiakkaat pääsivät huoneesta nopeasti ulos. Jos koko ryhmä olisi osallistunut ja ollut paikalla olisi kaikki varmasti onnistunut paremmin. Kaikesta saamastamme avusta huolimatta olisi ollut hyvä jos oma ryhmä olisi ollut kokonaan paikalla, koska he tiesivät suunnitelman paremmin. Kaiken kaikkiaan jäi pettynyt olo.



1 kommentti:

  1. Hei Anni, hienoa pohdintaa ja saatte olla ylpeitä omasta työstänne :) Teitte parhaanne! Ei muuta kuin etiäpäin :D

    VastaaPoista